Foto: Peter Widing

Den 29 maj 2016 dog vår kompis och kollega Peter Widing. Detta bildreportage, publicerat i nummer 4/2016, är vårt försök att hylla Sveriges bästa fotbollsfotograf. Vi valde ut några av de bilder som vi gillar mest, men också bilder som vi vet att Peter var extra stolt över.

Stanford, 1994. Även om Peter bevakade åtta stora fotbollsmästerskap under sina 30 år som sportfotograf var det inget som kom i närheten av VM i USA 1994. Han påstod att han inte missade en enda landslagsträning från hösten -93 till VM-bronset i Pasadena den 16 juli . När vi för några år sedan frågade vilken av alla bilder som han själv ansåg var bäst från bronssommaren, valde han Kennet Anderssons nick mot Rumänien i kvartsfinalen. »Själva bilden är långtifrån perfekt, men ögonblicket var så mäktigt«, sade han. »Det var det som gjorde bilden. Ett sådant ögonblick får vi aldrig uppleva igen under vår livstid.« 20 år efter det oförglömliga mäster­skapet fångade Peter samma landslagsspelare, den här gången för dokumentär­filmen Bronshjältarna – sommaren vi aldrig ­glömmer.
Göteborg, 2003. Nummer 1/2003 blev Offsides första nummer med bildreportage, vilket innebar att våra läsare på allvar fick bekanta sig med Peter. Till samma nummer åkte han på inte mindre än tre utlandsresor: till Southampton för att porträttera Anders och Michael Svensson, till Frankrike för att hänga med svenskdödaren Henri Camara och till Brasilien för att träffa de här blivande göteborgarna – Örgrytelirarna Bosco, Paulinho Guará och Afonso Alves.
Brno, 2015. Inte sällan var Peter den i reporterteamet som noterade de små detaljerna. Som här, när U21-landslagets andretränare Andreas Pettersson efter ett pass smög fram till Branimir Hrgota och berömde honom för en stark träning. När Hrgota två dagar senare startade på Sveriges högermittfält mot Portugal i den sista gruppspelsmatchen var vi inte lika förvånade som våra kollegor.
Milano 2006. Ibland blir det mest banalt när en skribent försöker förklara en människas personlighet i text. Ibland kan en fotograf fånga den med en enda bild. Här: Peter Fröjdfeldts.
Göteborg, 2008. Under drygt sex månader följde Peter Örgrytes supertalang Ken Fagerberg. Uppdraget var inte okomplicerat: Fagerbergs liv var stökigt på många olika plan, inte minst när det handlade om att orka eller inte orka slutföra gymnasiestudierna. I många år efter reportagets publicering undrade Peter med jämna mellanrum hur det gick för Fagerberg – i livet och med fotbollskarriären.
London, 1999. Peter var ett år äldre än Stefan Schwarz och lika lovande inom sitt gebit när de två skåningarna i mitten av 80-talet gjorde sina första seniormatcher på Malmö Stadion. Den kompromisslösa inställningen till jobbet förenade dem. Många år och matcher senare imponerade de båda på Wembley, i 0–0-mötet med England.
Tokyo, 2006. Till reportaget »Kopieringsmaskinen« hade Peter i uppdrag att fånga Japans högtflygande planer på att bli en ledande fotbollsnation. På plats i Tokyo fick han höra att det fanns flera fotbollsplaner på skyskrapornas tak. En efter en besöktes, men ingen var tillräckligt bra på bild. Till slut betalade sig envisheten. Bilden tog han från toaletten på en lyxrestaurang mittemot.
Parma, 1995. Under stora delar av 90-talet arbetade Peter på Expressen, ofta med reportern Hans Linné eller kröni­kören Mats Olsson. Det kryllade av framgångsrika svenska proffs ute i Europa, inte minst i Italien. Tillgängligheten från de åren, även när det kom till den ibland svåre Tomas Brolin, var något han på senare år saknade.
Halmstad, 2009. Ibland överträffar verkligheten fantasin. Som när Peter porträtterade Per »Texas« Johansson, frustrerad vänsterback som bänkats av HBK-tränaren Janne Andersson. Texas kände nämligen att han inte alltid blev sedd av den blivande förbundskaptenen.
Solna, 2003. Med ett helikopterperspektiv skildrade Peter landslagets i princip obefintliga kantspel (reportaget »Mittens rike«) under kvalet till EM i Portugal. Här ser vi Anders Svensson med bollen mot Polen på Råsunda. Fem sekunder efter att bilden togs hade Marcus Allbäck, till höger i bild, gjort mål. Notera även Mattias Jonsons lojala löpning mot ena hörnflaggan.
Stockholm, 2006. Jobbar man i 30 år som sportfotograf borde man någon gång under alla år hamna i en eller ett par konflikter med dem man porträtterar. Men oss veterligen hände det aldrig Peter. Tvärtom: det var ofta ­slående hur glada fotbollsspelare och ledare var när de fick syn på honom. Kanske handlade det om ömsesidig respekt, kanske bara om hur Peter var som människa. På bilden: Nebojša Novaković.
Girona, 2011. Peter lät sig ofta inspireras av lag och personer som han träffade i tjänsten. Efter att ha bevakat Halmstads BK:s träningsläger i Katalonien 2011 bytte han till en ny frukostmeny: ett ägg, en avokado och en kiwi. »Allt man behöver«, menade Peter. Att HBK slutade dyngsist i Allsvenskan det året hade förstås inget med frukosten att göra.
Stenungsund, 1990. Peter avskydde den här typen av arrangerade bilder. Verkligheten behövde ingen hjälp, tyckte han. Men vem kan i dag titta på det VM-laddande mittbacksparet Glenn Hysén och Peter Larsson utan att bli på gott humör? Största problemet under fotograferingen: Hyséns luftmadrass knuffade Sardinien ur position.
Göteborg, 2009. Reportaget om Anton Hysén och hans avslöjande om att han var homosexuell blev en världsnyhet. Peters bilder såldes till engelska, tyska, franska och amerikanska tidningar. »Jag har tagit flera hundra omklädningsrumsbilder som varit bättre, så är det den här som snurrar runt i världen«, sade Peter. Han blev gladare när han såg sitt banksaldo.
Milano, 2008. Trots att han bevakade många mäktiga lag blev Peter aldrig blasé. Han fortsatte storögt att betrakta stjärnorna, vilket var en fördel eftersom huvuddelen av fotbollspubliken också har det perspektivet under matcherna. Att Milan dessutom råkade vara Peters favoritlag gör inte den här stjärntäta bilden mindre fängslande.
Stanford, 1994. En fotbollsartist i toppform, och en sportfotograf i sitt esse. När skyttekungen Romário retfullt enkelt tog sig framåt i VM-åttondelen mot USA satt Peter vid sidlinjen och fångade både den kontroll och finess vi tidigare förknippade med Brasiliens landslag. Romário, som inte precis avskyr sin egen förträfflighet, hade förmodligen älskat att ha den här bilden på sitt skrivbord.
Palermo, 2000. Inför EM i Belgien porträtterade Peter Sveriges förbundskaptener på ett typiskt sätt: den lite buttre Lars Lagerbäck och den jovialiske Tommy Söderberg. Men Peter fick också känna på den senares häftiga humör när han blev utskälld av Söderberg sedan han tagit en bild på honom efter en svag svensk landskamp. Mästerimitatören Peter tröttnade därefter aldrig på att härma Söderbergs stockholmska svada: »Heeej, unge man! Har du nån gång suttit ensam på en fjälltopp? Ibland vill man va i fred också!«
Göteborg, 2009. Matchen mellan Häcken och Elfsborg på Rambergsvallen var slut och Peter packade in sin kamerautrustning i bilen, när han plötsligt sade: »Jag har tagit årets bild.« Den förvånade reportern, som under alla år de arbetat tillsammans aldrig någonsin hört honom vara så exalterad över något han själv fotograferat, minns än i dag leendet i Peters ansikte.
Sarajevo, 2014. När Peter besökte Bosnien inför VM i Brasilien förberedde sig det krigshärjade landet för en historisk mästerskapsdebut. I första matchen väntade en av guldfavoriterna och hela turneringens största spelare, Lionel Messi.
Göteborg, 2014. »Den här blev rätt okej«, sade Peter en junidag efter att ha varit på Gamla Ullevi. Så föddes idén till dribblingsreportaget om Sam Larsson, en spelare som han hade ett särskilt gott öga till. Kanske påminde mittfältarens oskuldsfulla uppsyn och lekfullhet på planen honom om en ung Jesper Blomqvist – en stor Peterfavorit på sin tid.
München, 2006. Peter försökte ständigt utmana sig själv i yrket. I VM-åttondelen mellan Sverige och Tyskland 2006, när de flesta fotografer som vanligt trängdes bredvid planen, klättrade han upp på läktaren. Därifrån kunde Miroslav Kloses och de andra tyskarnas överlägsenhet illustreras ännu tydligare.
Göteborg, 2012. Bertil »Bebben« Johansson får hjälp med hörsnäckorna på Gamla Ullevi. Peter porträtterade IFK Göteborg-legendaren till Offsides andra kultnummer. Reportaget handlade om fotboll, men också om åldrande och att inte längre kunna lita på sina sinnen. Ett sådant jobb kräver en fotograf med en stor portion medmänsklighet.
Prag, 2015. U21-landslagets väg till ett sensationellt EM-guld blev Peters sista stora bildjobb för Offside. Han var ensam fotograf på plats på inför-lägret i Turkiet, och under turneringen i Tjeckien missade han inte många steg som förbundskaptenen Håkan Ericson och fixstjärnan John Guidetti tog. Bilden är från finalen mot Portugal.