Hur fick ni uppdraget?
– Det var egentligen jag som fick det. Jag blev uppringd av förbundet nästan ett år före VM. Sedan hade jag, Anders [Glenmark] och Orup en spelning i Åre på vintern, och när jag berättade det blev de så avundsjuka att de i princip tryckte upp mig mot väggen och krävde att få vara med. Strax därefter samlades vi i mitt hus i Nacka med två akustiska gitarrer och ett piano. Vi var nog lite blyga inför varandra, vi hade ju aldrig skrivit något ihop.
Hur lossnade det?
– Orup lanserade tanken om en textrad som löd: »När vi kommer hem från USA.« Sedan kom jag in på att man kunde referera till alla som drog till USA på 1800-talet för att hitta guld. Sedan gick det rätt fort.
Fotbollsreferenserna i texten är långt ifrån självklara. »Världen tittar på, ända från New Dehli till Moskva«. Det är två städer som inte givet känns fotboll?
– Och det är ju inte så jäkla långt mellan de två städerna heller. Men vi var ju tvungna att hitta något som rimmade på »USA«, och generellt är det alltid bra att sluta en versrad i en poplåt på »A«, eftersom det låter bra i sång.
Och New Dehli?
– Ja du, det handlade nog mest om att det låg bra i munnen. Så här med facit i hand hade vi kanske kunnat jobba fram två andra städer.
Sedan avslutar ni allt med en illa dold reklamkupp – med referenser till låtar från era solokarriärer.
– Det är jag fortfarande nöjd med, men tanken var inte att göra PR. Det stämde bara så bra. »Pojkarna står på rad« – på läktare och på plan. »Flickorna har blommor i sitt hår« – det var midsommar hemma. Och så var ju spelarna faktiskt »oslagbara« tillsammans. Nästan.
Handen på hjärtat 24 år senare: Är det en bra låt?
– Jag tycker att det är en bra poplåt. Sedan ska vi inte sticka under stol med att den levde på landslagets framgång. Hade inte Ravelli räddat straffen är jag inte ens säker på att vi i GES hade fortsatt och gjort ett album tillsammans senare den hösten.
LÄS OCKSÅ:
• Ljudet av en VM-sommar
• Fransk bänknötare ger diskodrottning nytt liv
- Mer:
- Plus