En plats för drömmar

Med Pelé och Beckenbauer i laget, vip-bord på Studio 54 och publikrekord vart man än åkte revolutionerade de fotbollen i USA. Nu sitter New York Cosmos nya ledning på ett litet kontor i Soho och planerar återkomsten.

Interiören är precis som man förväntar sig av en byggnad som ligger mitt emot Trump Tower på Femte avenyn i New York: slipsklädd entrévärd med rolig hatt, gulddekorerade handtag i hissen, väggar klädda i träpanel, frostade glasdörrar och dämpad belysning. Däremot är mannen som sitter tillbakalutad i en fåtölj på sjätte våningen – han med solbränt ansikte, vit uppknäppt skjorta, blåjeans, Pradaglasögon och bruna spetsiga cowboyboots – inte den man förväntar sig. Så har Shep Messing också alltid varit lite udda. Shep blev målvakt eftersom han tyckte det verkade vara lagom slappt. Shep har examen från Harvard. Shep vek på 70-talet ut sig i en kvinnlig motsvarighet till Playboy – på en bild ligger han avslappnat med penisen vilande över sitt vänstra lår.

– Jag fick sparken från Cosmos efter nakenbilderna, vilket innebar att jag var borta från klubben i drygt ett år, säger han på sin utpräglade New York-dialekt. Men jag sa till Clive Toye, som var sportchef för New York Cosmos då, att jag genom att ställa upp på några lättklädda bilder fixat mer exponering för soccer i USA än vad någon annan hade lyckats ordna på 50 år.

Det finns inte heller många amerikanska 63-åringar som kan fingra på en mobiltelefon med nummer till både Pelé och Franz Beckenbauer. Och att någon annan än Shep hade kommit på tanken att trycka visitkort med sitt namn följt av »played with Pelé« som enda information, är inte troligt.


Prenumerera digitalt för 1 krona första månaden!*

Läsning på sajten och app för e-tidning. Avsluta när du vill.

Prenumerera

Har du redan ett konto? här. Sugen på en pappersprenumeration? Teckna här.

* Därefter 39 kronor per månad. Digitala prenumerationer förnyas automatiskt varje månad (samma dag som beställningsdagen fast nästkommande månad) tills dess att de sägs upp.
Artikeln publicerades i Offside 3-2013 (30 april 2013) och är skriven av .